2. 5. 2012 v sekci webdesign:

Jak začít s webdesignem

Webdesign postupně nabobtnal tak, že se stává jednou z nejnáročnějších designerských disciplín. Jak s ním začít?

Začínající webdesignere! Naše profese je úžasná. Zatímco jiní designeři (třeba oděvní) končí na úřadu práce, webdesign vzkvétá, roste a rozpíná se. Navíc je obrovský hlad po zkušených a kompetentních webdesignerech po celém světě, takže pokud budete dobří, tak máte šanci uchytit se skoro kdekoliv.

V minulosti bylo možné být špičkou i v několika jeho částech, dnes už se dostáváme do situace, kdy je webdesign tak rozsáhlý, že je obtížné být špičkou jen v jednom z jeho podoborů.

Jak ale nastoupit do takto rozjetého vlaku? Ideální by byl obor na vysoké škole, který ovšem u nás ani po 20 letech není – a myslím, že ještě dlouho nebude. Zbývá tedy sebevzdělávání.

Můj recept na start webdesignera je přibližně tento:

  1. určete si, co chcete dělat
  2. obsáhněte řemeslnou a myšlenkovou část daného podoboru
  3. zjistěte si informace ze souvisejících oborů, abyste měli přehled
  4. vrhněte se směrem, který vám bude skutečně vyhovovat

Určete si, co chcete dělat

Jako webdesigner (tedy to, co si lidé běžně pod pojmem webdesigner představují) pravděpodobně budete chtít řešit jednu z následujících činností nebo jejich kombinaci:

  • návrh webu (vaším výstupem je dokumentace) → chcete být UX designer, interakční designer, informační architekt,…
  • grafika (vaším výstupem jsou PSDčka) → chcete být webový grafik
  • HTML (vaším výstupem webová stránka) → chcete být webový koder
  • HTML + javascript (opět je výstupem webová stránka) → front-end developer

Nejjednodušší je začít jako koder nebo webový grafik, protože v takovém případě převládají řemeslné aspekty webdesignu. V případě front-end developera přidejte nutnost programovat, v případě UX designera více interakčního designu, informační architektury, strategie, komunikace,…

Moje pojetí webdesignera je UXák + webový grafik + webový koder + přehled o SEO, copywritingu, marketingu, brandingu, gamifikaci, strategii, business problematice, atd. – což je ovšem stav, do kterého se nedostanete za rok. Webdesigner je desetibojař.

Obsáhněte daný obor

Každý z prezentovaných přístupů má své prerekvizity, klady a výzvy a potřebujete u něj obsáhnout určité množství teorie.

UX designer

Jako UXák budete zjišťovat požadavky klienta, jeho zákazníků a převádět je do obsahové makety webu. K tomu potřebujete znalosti interakčního designu, informační architektury a strategie obsahu (čím větší weby navrhujete, tím více a lépe). Btw. termín UX designer používám proto, že je to u nás běžné – nikoliv přesné.

UXák musí přemýšlet a dávat web do souvislostí – potřebuje nejhlubší teoretické základy a nejvíce interaguje s klientem. Do řemeslné části pak patří tvorba dokumentace popisující web (tak, aby vypadala dobře a byla jednoduše konzumovatelná) a prototypů – ať už v grafickém editoru, nebo některém z programů, které jsou pro prototypování webů určeny. Nemusí mít nutně grafické cítění, ale je to určitě plus.

Webový grafik

Webový grafik vytváří náhledy webových stránek v grafickém programu – UXák mu dodá wireframy/prototyp a on je graficky interpretuje. Jeho práce tedy stojí tedy zejména na tradičním grafickém designu, typografii a na souvisejících teoretických znalostech (např. gestalt theory).

Webový grafik si nemusí lámat hlavu s návrhem obsahu, ale musí graficky interpretovat wireframy (tzn. ne pouze obarvovat pole, ale ohýbat wireframy s ohledem na jejich skutečný obsah a vizuální prvky – to, co bylo ve wireframu bílý proškrtnutý čtvereček může být v grafice kde co), aby měl výsledek smysl pro koncového uživatele a zapadal do vizuálního stylu klienta.

Řemeslnou částí práce webového grafika je ovládnutí grafického programu – standard je Adobe Photoshop či Fireworks. Na grafické programy existuje množství postupů a návodů na internetu (a samozřejmě knih), můžete s tím začít prakticky okamžitě.

Řemeslná schopnost interpretovat wireframy, cit pro leštění a grafický design z vás ale ještě nedělají webdesignera. Jste vždy závislí na kvalitě výstupů UXáka. Je proto potřeba před vstupem na volnou nohu doplnit minimálně teorii a praxi interakčního designu. Webový grafik potřebuje grafický cit.

Koder / front-end developer

Kodeřina má nejblíže k řemeslu – dostanete webovou stránku jako screen a přetvoříte ji do HTML+CSS tak, aby se web zobrazoval hezky v jednotlivých prohlížečích/zařízeních/operačních systémech. HTML+CSS se lze naučit relativně rychle, takže je to nejjednodušší vstupní bod do webdesignu. Vyšší dívčí je pak přizpůsobování výstupů webového grafika vzhledem k rozlišení prohlížeče, tvorba mobilních verzí webu, apod.

Webový koder bude mít bez grafického citu velice těžkou práci, protože s ním bude muset grafik ladit každý pixel (nebo desítku pixelů – záleží na přístupu grafika – tak jako tak ho to brzy přestane bavit). Front-end developer si k HTML musí připočíst javascript a tudíž znalosti týkající se programování.

Zjistěte si, co je okolo

Webdesigner neuspěje ve vzduchoprázdnu a jestliže nechcete pouze vykonávat řemeslný aspekt naší práce (v nějaké větší reklamce / studiu), tak se musíte neustále sebevzdělávat.

Přehled potřebujete obzvláště ve chvíli, kdy chcete působit na volné noze, kde musíte mít hlubší představu o celkovém obrázku webdesignu, abyste mohli řešit to, co klienta skutečně pálí. A to jsou peníze. Zásadním přínosem webdesignu jsou, byly a budou prachy, lováče, papírky, bankovky, mince & cash. Kvůli nim si vás najal a pokud budete zvládat jen svůj výsek, tak nemůžete nikdy sami dodávat vydělávající projekty.

Vrhněte se jinam

Jen málokterý webdesigner dělá obor, se kterým ve webdesignu začal, takže se nenechte omezovat nějakým počátečním dělením. Z koderů se stávají grafici, z grafiků UXáci, z UXáků školitelé či projektoví manažeři. Stejně tak můžete přejít do týmu SEOistů, copywriterů či stratégů – záleží jen na vás. Webdesign je obor, ve kterém si můžete každý den zkoušet nové věci – a tak si je zkoušejte! Někdy vám je i klienti zaplatí :-).

Úvod do webdesignu

V bloku expertů Masarykovy univerzity jsem měl přednášku na téma webdesignu pro zadavatele projektů – mohla by být vhodná i pro vás, kteří s webdesignem začínáte.

Tip pro začínající webdesignery

V Brně proběhne Předletní škola grafického designu. V rámci 4 setkání ve středu večer získáte povědomí o základech grafického designu. Školu vede pan Štrouf a mohu ji jen doporučit.

Související

Příště: knihy pro začínající webdesignery.

Komentáře

1. Adam Amran
02. 05. 12, 09.57

Trefný článek, díky za něj.
Když zmiňuješ obor na vysoké škole, nemáš ambici se o založení něčeho takového v budoucnu zasadit? :)

02. 05. 12, 10.31

Do teď jsem si myslel, že Filův blog píše nějaký 25letý kluk a ono ejhle… :) Každopádně pěkný článek a trochu mě mrzí, že jsem nevěděl o té přednášce, určitě bych zašel. Alespoň je tu video, za které díky.

3. jm
02. 05. 12, 14.50

Obsah přednášky super, vystupování autora děs-běs.

4. Šaman
02. 05. 12, 18.00

Je to sice nevyfakturovatelná hodina za počítačem v nádherný květnový den, ale díky za ni! :-)

+1 a tweetuju.

Ale ne! Tak pěkné povídání o použitelnosti a o zpětné vazbě a nakonec mě nenecháš napsat pochvalný komentář bez toho, abych ti dával email?

Co se mi jako uživateli honí hlavou:

  1. budou mi chodit spamy
  2. nebudou, Filosof je důvěryhodný
  3. tak proč ho potřebuje?
  4. nepotřebuje
  5. stojí mi za to, abych se vracel a nějaký email vyplnil?
  6. tentokrát ano, ale pravidlem to není.. Ok, tu je: bflm@psvz.cz
02. 05. 12, 21.27

Asi sem budu muset napsat, že email tu je jen proto, že nemám rád anonymní komentáře… a když se mi nelíbí, tak je obratem mažu :-) (což u neanonymních prakticky nedělám, i když se mi nelíbí)

6. Šaman
03. 05. 12, 14.04

Aha, já si zase zpětně domyslel, že je to kvůli gravatarům.

Nicméně to souvisí s emocemi z návštěvy webu. Jsem tak nadšen, že chci napsat komentář a PO odeslání zjistím, že bez mailu to nepůjde. Kdybych to věděl dopředu, tak jsem možná ani žádný komentář nepsal, protože nerad dávám email. Dávat falešný mi přijde pod úroveň a dávat pravý bezdůvodně mi připadá trochu nebezpečné.

Nicméně přednáška super. Tato minidebata má spíš jen přimět čtenáře k zamyšlení, jaké drobnosti ve finále rozhodují o pocitech z webu.

06. 05. 12, 16.07

Obsáhlý a pěkný článek, který jsem tu už dlouho nečetl. Díky za něj :). Video si stáhnu jakmile to bude možné a zkouknu ho v mobilu. Přeci jenom hodinka je docela dost.

PS: Má někdo tušení jak si stáhnout video z nového Vimea, když není tlačítko pod videem? Většina online nástrojů po redesignu nefunguje.

8. Petr Staníček
07. 05. 12, 11.51

Akorát bych si dával trochu pozor na pojmy. Když někdo začne zaměňovat user experience a customer experience a vyvozovat z toho dalekosáhlé závěry (jako u toho Ondřeje Války), nedopadá to moc dobře.

9. Lukas Kypus
07. 05. 12, 16.46

staci napsat na oborove rady a za 20 let je obor i s predmety na svete :)

11. 05. 12, 07.15

Pixy – já beru UX Design jako elektronický výsek Service Designu – shodujeme se či nikoliv?