Měl by webdesigner umět kódovat?
Můj pohled na výhody a nevýhody webdesignera, který umí kódovat oproti hátéemelkem nepoznamenaným kolegům.
Výhody designera + kodera
- zrychlený vývoj designu (šablony vytvoří jednotlivec rychleji, odpadá schvalovací proces ze strany webdesignera)
- může modifikovat šablony za běhu vzhledem k reálnému obsahu webu (málokdy máte obsah dopředu a řádek navíc může hrát roli)
- jestliže se mu něco znelíbí, tak to obratem upraví (pohled na design se vyvíjí a to, že včera byl nejůžasnější a nejkrásnější, nemusí zdaleka platit dnes)
- ví, že některé konstrukce mohou být problematické (nefungují v IE6, koder bude potřebovat mraky obezliček, budou hůře přístupné, apod.)
- rychlá reakce na obsahové změny
- může vytvářet kompletní weby jednomužně (malé, statické, ale kompletní)
- zlepšuje vztah designera a programátorů (přijdou spolu víc do styku)
- může to být levnější než platit dva lidi (ale nemusí)
- zvládá jednoduché úpravy on-the-fly např. při jednání s klientem
Nevýhody designera + kodera
- ulehčuje si práci – přece nebude kódovat něco strašlivého :-)
- myslí příliš zaběhnutým způsobem, méně hledá alternativní řešení (možná je to obecně problém designerů pod časovým stresem)
- příliš se přizpůsobuje médiu
- jestliže zpětnou vazbu aktivně nevyhledává, tak ji nemá (což může mít negativní vliv na kvalitu výsledku)
Osobně si myslím, že každý z nich je vhodný v jiné situaci. Designer – nekodér bude pravděpodobně lépe ovládat photoshop, retuše či grafické zlepšováky, které mohou webu do začátku vizuálně hodně pomoci. Navíc může přemýšlet méně poznamenaně internetem (čímž nemyslím, že bude tvořit omalovánky či nepoužitelné šmudlíkoviny).
Designer – koder může lépe a rychleji reagovat na změnu (lépe JE mnohdy rychleji). A celý webdesign je jedna velká změna. Tak si na ten dnešní krásný fotošopový stav svého webu raději moc nezvykejte. :-)
Související
Komentáře
[1] Chtělo by to tu funkci náhledu před odesláním. Pardon:
…když polovinu pracovního času…
…jiného typu než dobrý kód…
[1] doporučuju mrknout na Lukův článek o práci v týmu, který designuje facebook. Btw. bacha – je rozdíl mezi umět kódovat a umět DOBŘE kódovat :-)
Hezký souhrn.. Já se přikláním k verzi, že každý webdesigner by se měl v kódu alespoň trošku vyznat – nemusí nutně přímo kódovat.. Ušetří tak hlavně práci a nervy kodérovi který po něm práci přejímá.. Grafik tak není líny, dělá svoje maximum, ale zároveň se při tom snaží uvažovat a hledat taková řešení aby se z toho pak kodér lidově nepos*al:)
Jsem grafik, neumim kodovat… a jsem stastnej :)
Nejlepším řešením je kompromis – DOBRÝ kodér s umělecky-řemeslným cítěním, kterého nevyděsí práce s grafickým programem. Protože DOBRÝ kodér umí odstranit spoustu chyb a nedodělků, které často grafik v dobré víře napáchá.
Uznávam ale, že problematika je složitější a dík za pěkný článek.
Sám se po určitě zkušenosti kloním názoru, že obecně je lepší dělat jen grafiku a kódovat maximálně jednoduché weby pro menší firmy. Umožňuje mi to se na grafiku líp soustředit. Širší záběr rád přenechám nadanějším jedincům :)
Nicméně grafik, který nemá představu, co programing snese (nemusí umět nutně kódovat), je dle mého horší grafik, než jakým by mohl být. A měl by si to uvědomit.
Do prčic, tak dlouhý komentář a nakonec chyba při odesílání – zkusím to ještě jednou…
Tento článek se mě trefil do „noty“. Podle mě by měl grafik alespoň minimálně vědět, pro jaké médium a co vlastně tvoří, jaká jsou tam pravidla, co si může a nemůže dovolit…
Velice často mě na stole přistane PSDčko, které má layout široký nesmyslně třeba 1327px, levý panel 272px, pravý 314px… proč? Grafik pracuje na bůhvíjakém rozlišení, zdroják nemá vůbec žádné vodící linky – nic. Výsledek vypadá jako „plakát“.
Další věc, která mě rozčiluje je ta, že design obsahuje neskutečně mnoho často nerealizovatelných „píčovinek“, které by klient stejně nepostřeh, kdyby se to vypustilo, nebo upravillo tak, aby to šlo zrealizovat. Vedoucí projektu to nepozná, vše se schválí a pošle chudákovi kodérovi, který udělá „špinavou práci“. Vrstva přes vrstvu, efekt nad efekt – všecno cikcak – ve světě HTML toho tolik nejde. Příklad: opakující se vzorek na pozadí celého webu, který je v režimu „overlay“, to celé na náhodném gradientu, obsahová část má boční 15px stínování a celé to má být na 100% výšky se 100% šířkou stínované patičky… děsběs
Grafik prostě bezmyšlenkovitě dělá práci, nic netušící, že práce obsahuje tucet chyb – grafik-koder to potom opravuje, přeskládává, něco si přimaluje atp. Po schválení designu už není prostor to posílat znova grafikovi, aby opravil to či ono… bohužel
Můj názor je takový, že designer nemusí být nutně kodérská hvězda, ale je dobré, pokud umí web nakódovat. Nevymýšlí designerské „zhovadilosti“, ze kterých pak kodéři šediví.
Ono mít graficky nabušený web je fajn, ale cena, kterou tento web stál taky není zanedbatelná (a teď nemyslím cenu vyjádřenou v penězích). To že je něco více klasické, tradiční a „tuctové“ neznamená, že je to vždy nutně špatné nebo „jen“ horší.
Na druhou stranu, sebevětší šílenost jde (většinou) při troše přemýšlení rozumně nařezat a napozicovat, takže tak :)
Myslim, ze grafik nutne nemusi kodovat, ale zaklady by znat mel. Jednak se mu bude lepe komunikovat s koderem, ale taky bude vedet co si muze a co nemuze dovolit, zvlaste jedna-li se lowcost a nemel by koderovi pridelavat praci navic.
Castym ukazem byva odevzdana prace od grafika (flashare nebo dtpaka), ktery dostal za ukol nakreslit web. Pak koderovi posle .ai nebo nahledove png, kde pismo je vyhlazene a vodici linky nesedi.
Článek předpokládá u obou designerů znalost webu a jeho specifik. Rozdíl je ve znalosti kódování.. grafik, který vyexportuje návrh 1347px široký a dodá ho v PDF není webdesigner, ale šmudla :-)
Zastávám názor, že je fajn, že grafik zná alespoň základy kódování, ušetří to spoustu práce kodera. Jak zde bylo napsáno – i sebešílenější grafika lze nakonec vždy nařezat, takže ať si grafik vymýšlí co chce, ale ať respektuje určité zásady. Často se setkávám s podklady v PDF, indesignu apod. prostě blbé reklamky, ale výhodu to má – mohu si z toho vytisknout billboard na památku.
Takže hlasuji pro designera + mini kodera v jedné osobě.
Mám rád, když grafik spolupracuje s designérem, a výsledky jejich práce nakóduje dobrý kodér. A ideální je, když grafik má představu o specifických vlastnostech webu, a kodér naopak má grafické cítění.
Já žiju celkem šťastně bez toho, aniž bych v životě udělal alespoň css pro zengarden. Je ale pravda, že jsem byl kodérem odkojen, a tak tomu trošku rozumím, ale opravdu pasivně.
Ulehčit život kodérům ještě více lze i takto:
- Mřížka – Všechny prvky dělat zarovnané do mřížky (čáry mřížky po 100 pixelech a dělení po 10). Kodér pak nemusí řešit zhovadilé rozměry.
- Důsledné pojmenovávání vrstev – ulehčí život i grafikovi, když potřebuje něco předělat
- Organizace do sad pojmenovaných jako Header, Subheader, Footer, apod., ideálně ještě barevně odlišených.
Jinak více než kódovat by se měl grafik podle mě učit navrhovat pro web. Začíná to znalostmi použitelnosti a informační architektury a končí psychologií.
Díky za přehledný a podnětný článek. Zcela souhlasím s obsahem většiny komentářů a článku, tedy že grafik by měl znát záludnosti a omezení dané kódováním a měl by je respektovat.
Nesmí se jimi však nechat příliš omezit, spíše by měl být schopen rozeznat, co je pro dobrý design potřebné, i když třeba na kódování náročnější, a co by se dalo vyřesit lépe. Jak z hlediska grafiky, tak kódování.
Také si myslím, že by mělo platit totéž obráceně i o kodérech. Měli by mít přehled o typografii, grafických zásadách a trendech, estetické cítění. Rozhled i za hranice vlastní práce je vždycky výhodou.
Je chybné předpokládat, že webdesignér je buď grafik, nebo grafik a kodér v jedné osobě. Znalosti v oboru webdesignu jdou mnohem dál. Tak bych se chtěl zeptat, co myslíte „Článek předpokládá u obou designerů znalost webu a jeho specifik?“ Znamená to, že grafik je prostě takový trochu pokročilý uživatel, nebo že má znalosti v třeba v přístupnosti, základní psychologii návštěvníků a jejich chování na webu, marketingu, webové typografii (myslím, že je vhodné typografii rozdělovat na tu „webovou“ a klasickou tiskovou) atd.
To vše má dost podstatný vliv na úspěch webu. Takže můžete mít grafika na návrh webu, ale předtím mu musíte dát docela dost podrovný popis toho, co od něj očekáváte. Pak můžete mít kodéra, který vše převede do HTML, programátora, co z HTML vytvoří šablonu pro použitou aplikaci a nakonec někoho, kdo vše otestuje a doladí.
Z webdesignu se za poslední roky stal dost rozsáhlý obor, kde lidé nemusí a vlastně ani nemůžou vědět vše, ale to neznamená, že by neměli mít povědomí. Grafik nemusí být kodér, ale měl by něco o HTML vědět a něco jednoduššího i zvládnout vytvořit.
Paralelou nadnesené otázky je například to, jestli má průmyslový designer umět konstruovat výrobky. Během praxe jsem měl možnost lidi, kteří byli špičkoví výtvarníci i konstruktéři – prostě na to měli. Ale to jsou výjimky.
Podle mých dlouholetých zkušeností je spolupráce s designéry, kteří neumí konstruovat podmíněná úplně stejně jako spolupráce s výtvarníky z pohledu kodéra nebo, jako v mém současném případě, z podhledu programátora. Výtvarník musí mít dost vzdělání ve smeru konstrukce, kódování nebo programování, anebo alespoň dost realistické obrazotvornosti, aby byl schopen komunikace. Platí to i naopak. A je dobré, když výtvarník přijde s návrhem, který vyžaduje zapřemýšlet a pohnout zadkem, tedy pokud je na to čas a jsou na to peníze a je ještě lepší, když dokáže udělat návrh, který se dá bez problému vyrobit, když prostor na výzkum a vývoj není a jeho řešení je i tak dobré.
Jako je pro průmyslového designera důležitá znalost materiálů a technologií, tak je podle mého i pro grafika důležité znát možnosti technologie, pro kterou navrhuje. Na argumentu, že si bude ulehčuvat práci v situaci, kdy co namaluje bude muset i postavit něco je, ale stejně tak mohu řici, že jedn díky tomu, že bude vědět, že technologie má takové a takové možnosti, může sám experimentovat a hledat cesty k vyjádření, které přnese něco úplně nového. Záleží prostě od člověka a od situace.
Ale ať už to vezmete z jakékoli strany, faktem zůstává, že grafik, který neumí kódovat, je prostě v postavení sochaře, který umí jen malovat a musí spoléhat na kameníka, že se trefí :o)
>> Ale ať už to vezmete z jakékoli strany, faktem zůstává, že grafik, který neumí kódovat, je prostě v postavení sochaře, který umí jen malovat a musí spoléhat na kameníka, že se trefí :o)
To se mi líbí! :-)
[16] znamená to, že se nemusíme bavit o šílenstvích, které vyprodukují neweboví designeři ve styku s webem (nevhodné formáty souborů pro přenos informace apod.)
priklanim se k nazoru, ze grafik by mel mit povedomi o html a jeho moznostech, koder zase zvladnout zakladni funkce grafickeho editoru
ted co je ale jednodussi (cti mene bolestive) – naucit se html+css pro grafika, nebo probudit kreativni sklony v koderovi?
Musím říct, že znám spoustu grafiků, kteří dělají webdesign a
přitom si ani nedokáží nařezat a vyexportovat vlastní návrh podle
zadaných parametrů od kodéra.
Mě vyhovuje osobně jako grafikovi moje „advanced“ znalost HTML a CSS
(když kodér řekne, že je to problém, tak mu ukážu, jak ho vyřeší :-)
), ale kodéřinu dělat nemusím. Jen dokážu odhadnout, jaké moje řešení
přináší úskalí. Znám osobně pouze jednoho člověka, který oboje
zvládá opravdu profesionálně a na úrovni. Sám přiznává, že si někdy
ulehčuje práci při tvorbě grafiky.
Jsem rád za tuhle diskuzi, protože jsem se nad tím v poslední době taky
dost zamýšlel.
Nedá se to samozřejmě zobecnit, ale spojení designéra a kodéra v jednu osobu má ještě jednu nevýhodu – nemusí obojí zvládnout dělat dobře.
Myslím, že oba obory jsou sice úzce provázané, ale každý z nich má spousty temných zákoutí a způsobů jak se v nich člověk může ztratit, ale i zlepšovat.
Držím pěsti všem géniům, kteří to dokáží, ale specializace je pohonem civilizace. :-)
14. Jiří Tvrdek: Jiriku mrizka je zlata vec :-) Byvalej zamestnavatel mel grafika po kterem jsem musel kodovat a ten mruzku nevidel ani z pendolina :-D To jsi pak mel videt ty rozmery, sirka webu 964px a td. :-D
Jinak k clanku. Mam takovej pocit, ze tohle jsou otazky az posledni doby. Oslovoval jsem par studii na spolupraci a ne jednou se mi stalo, ze hledali cloveka ktery kresli a koduje a pokud je i trosku programato a umi i flash tak jedine dobre :-D Tak jsem si rikal, ze kreslim a kdouji a i to je malo :-D A vi vubec oni koho hledaji? :-D
Jinak co se me tyce tak odjakziva jsem chtel kreslit i kodovat a nikdy me nenapadlo delat jen jednu vec. :-)
[19] Ryze technický koder i ryze kreativní grafik se mohou pěkně prodražit.. :-)
Výstižný článek !
Jsem toho názoru že by si každý WEBDESIGNER měl nakódovat několik svých návrhů. Jinak nezjistí jak to dělat pořádně a bude navrhovat jen na web nepoužitelné plakáty.
Osobně mi nevadí když grafiku navrhuje někdo jiný, musí to být ale zkušený webdesigner, ne pouhý grafik všeuměl.
[21] „Držím pěsti všem géniům, kteří to dokáží, ale specializace je pohonem civilizace.“
Pohonem civilizace jsou ženy, víno a zpěv … :o) … ale jo, bez specialistů to nejde, protože řada věcí je dnes už tak daleko, že i sám specialista se musí i v rámci své specialiazce specializovat, aby to vůbec pojmul … jenže práci specialistů musí dát stejně někdo do souvislostí, a to nejen manažersky, ale i po odborné stránce. Bez lidí, kteří jsou schopní rychle pochopit principy, rámce, meze a ktetří práci specialistů propojí s realitou celkového díla, to nefunguje. Alespoň sám neznám žádný takový případ, kdy by parta specialistů bez „uměleckého“ šéfa vyprodukovala něco, co by nebyla jen další geekovina.
Z podstaty grafik by se o kódovaní neměl starat, ale měl by alespoň trochu umět kódovat. Na druhou stranu někdy nestačí ani zarovnání na mřížku a popis vrstev, páč kodér je línej se stále přepínat do photoshopu. Když člověk píše už pátou korekturu, kde se řeší pixely, je to dost zdlouhavý… takže, když webový grafik umí i kódovat je to fajn.
Zaklady kodovania urcite treba vediet. Nielen grafikovi to usetri vela casu : )
Myslím, že je to lepší, pokud grafik neumí dobře kódovat. Většinu výše uvedených výhod člověk při týmové práci neocení (a kvalitní weby dnes jinak stavět nelze), naopak nevýhody „ulehčuje si práci“ a „myslí zaběhnutým způsobem“ mi připadají jako zásadní.
Ale možná je to tím, že mám zkušenosti hlavně s grafiky – nekodéry. Je to ostatně i otázka specializace, když pracovního polovinu času kóduju, tak se zřejmě v „grafikování“ zlepšuji dvakrát pomaleji, než kdybych se živil jen grafikou.
Také mám pocit, že až na výjimky dobrou grafiku dělají lidé trochu jiného typu nebo dobrý kód či programování. Ty výjimky, které jsou schopné navrhovat desítky skvělých designů a sami si je pak kódovat, pak už myslím jen potvrzují pravidlo.