21. 3. 2011 v sekci webdesign:

Recenze: Information Architecture

Minirecenze na knihu A Practical Guide to Information Architecture od Donny Spencer.

Knihu jsem si půjčil od Pavla a ten mi poradil – přeskoč první tři kapitoly. Ale co, řekl jsem si, a rozečetl jsem knihu od začátku. A odložil ji. Na měsíc. Teoreticky teoretické kecy. Practical guide? Těžko. Druhý pokus pokračoval opětovným odložením knihy. Proč někdo píše takové kydy?

Knihu jsem přečetl až napotřetí. Nezačal jsem třetí, ale rovnou DEVÁTOU kapitolou a rázem je všechno jinak – teorie, který má hlavu a patu, praktické tipy, dokonce i příběhy, které se týkají použití iA metod či návrhových vzorů. Vše relativně rychle, jednoduše a návodně.

Nejvíc se mi líbí návod na tvorbu informační architektury:

  1. rozhodněte se, co potřebujete udělat
  2. udělejte to
  3. projděte si to
  4. zrevidujte výsledek vzhledem ke scénářům, cílům, whatever
  5. přestaňte s úpravami
  6. prokonzultujte výsledek s kolegy, klientem,…
  7. otestujte to na uživatelích

Super je zejména bod 2 – prostě to udělejte. Neexistuje univerzální návod pro vytvoření informační architektury webu. Ve chvíli, kdy jste provedli úvodní user research a shromáždili všechny informace, které si v danou chvíli můžete dovolit shromáždit, tak vám nezbývá, než se s tím poprat. Temná magie kreativního procesu. :-)

Závěr

Kdyby byla kniha poloviční, tak ji doporučím celou. Takto mohu doporučit začít přibližně od devadesáté strany. Tedy – začátečníkům bude užitečný asi i zbytek, ale pokud už máte něco načteno/zažito, tak se nevyplatí ztrácet čas s úvodem.

Komentáře

21. 03. 11, 10.08

Zatim jsem necetl a uspesne jsem temer nezacal ani http://oreilly.com/…781565922822, ale… Libilo se mi napriklad vysvetlovani, jak muzes kategorizovat. Ze mas nejaka objetivni kriteria (parametry produktu) nebo subjetivni kriteria (kategorie ala zahrada, dilna…). Cili mi to trochu sedelo k tomu bodu 2, ale jak rikam: musim si ty knizky precit obe, abych mohl posoudit.

27. 03. 11, 14.01

Jsem rád, že ses tím nakonec prokousal :) Bod dva podle mě sedí obecně na design čehokoliv. Vždy je potřeba udělat „First shitty draft“, jinak se člověk nerozhýbe.