Tajemství talentu
Talentovaný grafik, talentovaný webdesigner, project manager a programátoři.. pojato egocentricky.
Už mnohokrát jsem slyšel, že grafiku mohou dělat jen talentovaní lidé.. lidé, kteří zřejmě vlastní nějaký speciální gen, díky kterému jsou dobrými grafiky. Stejně tak project manager má v krvi komunikaci a programátoři už od malička (potají) myslí v binarním kódu.
Docela dobře si vzpomínám na svoje první webové výtvory v podobě černých stránek pokrytých bílým Comic Sansem vycentrovaným na střed. Dokonale přístupné, ale přece jen dost hnusné.
Myslím, že i na blogu je vidět, že se můj grafický styl nějakým způsobem hýbe a vyvíjí. Kreslit jsem neuměl nikdy a bez photoshopu nevytvořím ani hezky kulatý kroužek. Cit pro barvy stále marně doháním, zatím jsem ho nedohnal.
Co je ale důležité je to, že se neustále hýbu kupředu. Důvod, proč dneska blog vypadá jak vypadá (záměrně uvádím blog a ne reference – ty jsou už rok zastaralé a neúplné; odpůrci nového designu blogu snad vyzdvihnutí prominou) je ten, že se neustále učím a neustále designuju nové a nové weby. Tajemství talentu není v krvi, ale v tvrdé práci okolo.
Někteří namítnou, že je ale potřeba aspoň maličko talentu na počátku – tvrdím, že není. Jen prostě budete muset pracovat tvrději, než ti přírodou obdařenější a ač „odborník“ pozná rozdíl mezi vašimi pracemi na první pohled, tak se pořád můžete dostat ke špičkovým zakázkám (btw. jo – trvá to roky).
Důležitý není talent, ale schopnost se neustále motivovat k tvůrčí činnosti.. hraním online her a chlastáním se ještě nikdo slušným webdesignérem nestal.
Související
- FreelanceSwitch – The Nature of Talent
Komentáře
Taky pamatuju na mé začátky, ale Comic Sans jsem neměl rád snad nikdy :D Od té doby co jsem začal sledovat práce lepších a zkušenějších tak jsem to tak něják troufám si říct dostal do oka a myslím si že dovedu poznat kvalitní práci.
Já bych si dovolil zas tolik nesouhlasit. Ano, mnoho věcí se dá nacvičit, ale pokud máte vytvořit opravdu nějakou graficky složitou prezentaci, kde je návrh i o vašich kreslířských schopnostech, tak je talent více než dobrým pomocníkem a podle mého názoru, člověk bez talentu na grafiku/kreslení, se nikdy nemá šanci stát špičkou v oboru.
No já myslím že trochu talentu je do začátku dobré, ale ne nezbytné. Je to jako je někdo víc sportovně nadaný a někdo míň, ale tvrdým tréninkem to jde dohnat :)
[3] Ale jak se říká: Kde nic není, ani smrt nebere. :) A něco pravdy na tom bude…
No ona je grafika a grafika, no a zrovna ta webová není nejvyšší umělecká meta :) Prostě plní svůj účel, stejně jako ta na zašlých tapetách na panelákové zdi, a myslím, že ani tu v Louvru nenajdeme.
Absolutní souhlas!
Já nevím, tvrdě pracovat a zlepšovat se musíš v každém oboru, abys byl lepší. Talent je navíc slovo dost nejasné, si myslím, ikdyž encyklopedie se snaží jej vykládat různě. Podle mě jde o něco navíc – to určitě máš, už jen proto, že jsi weby vůbec začal dělat, postrčilo tě něco co ostatní nemají (ne, že bys byl naprosto jedinečný, ale ve svém okolí třeba ano) a to je právě ono, dostal jsi do „vínku“ talent. Pak už jde jen o to, jaký máš potenciál a hurá na to. Máš třeba perfektní talent, nízký potenciál a můžeš být dobrý, nicméně daleko to nedotáhneš, protože budeš věci flákat a spíš si užívat. Pokud však nemáš takový ten talent, ale vysoký potenciál, pak to daleko dotáhnout můžeš, ač nemáš na čem stavět, přeci jen můžeš něco postavit, než když máš na čem stavět, ale nemáš už čím :-) Ty jo, jsem se pochlapil, co …
A já tvrdím, že k dobře nebo pěkně odvedené práci je potřeba hódně talentu. Tvrdou prací člověk získá jen znalosti řemesla, ale k tomu, aby se z řemeslníka stal umělcem potřebuje talent, spoustu talentu. Mám to ověřeno na sobě. Asi před deseti lety jsem chtěl být webový grafik, mám nějaký umělecký talent, odmalička jsem maloval a tenkrát jsem i chodil do výtvarných kroužků. Tak jsem trénoval a navrhoval a navrhoval designy, třeba i desítky návrhů na jeden web, ale nikdy to nebylo to, co bych si představoval, nic s čím bych prorazil v nějaké galerii. A ačkoliv jsem roky tvrdě makal a s Photoshopem umím perfektně, stejně dokážu navrhnout jen pěkný design co neurazí, ale chybí mu šmrnc a osobitost. Naštěstí jsem včas pochopil, že nemá cenu být jen dobrý řemeslník nebo „patlal“ mezi malíři a raději jsem rozvíjel talenty v oblastech, kde mi to šlo lépe, jako třeba programování. Ale tím nechci nikoho odrazovat, jsou spousty lidí, kteří se nazývají grafici, ale jejich výplody s uměním moc společného nemají, a stejně se tím uživí, stejně jako jsou spousty programátorů, co programovat neumí, atp. Záleží na každém, jestli mu stačí být jen dobrý řemeslník a umět perfektně okopírovat Monu Lisu, nebo ji chce umět stvořit sám. Ale bez talentu ji sám nikdy nestvoří, a to platí pro všechny obory lidské činnosti.
Ja si myslim, ze najdalej do dotiahnu ludia, ktori maju talent a zaroven vedia aj tvrdo pracovat, teda talent + praca = uspech.
„Vlohy nebudou hudebníku pranic platny, nebude-li pilně cvičiti.“ To neřekl nikdo menší než Bedřich Smetana. Takže talentu trochu musí být alespoň trochu, ale jinak je to „tvrdá řehole“. Mnoho talentů se „zakopalo“ tím, že spoléhalo pouze na svůj talent a domnívali se, že vše půjde jaksi samo. A vyvstává nutnost být i otevřený směrem ven, protože jinak i sebevětší talent stráví sám sebe, „vyhoří na nedostatek paliva“, pokud nebude schopen a ochoten akceptovat podněty zvenčí a pokud bude trpět komplexem „zneuznaného génia“ a komplexem výlučnosti.
hraní online her a chlastání …
ale u lam to přece nevadí, že ne?
jen počkej až přestanu, to teprv budu webdyzajnér :-)
Tak ten poslední odstavec mě vyděsil!
Mimo to sajt s Comic Sans MS jsem taky dělal (a ne jednou), sice mi bylo 13 a největším objevem pro mě bylo jak zapsat odkaz (vyrůstal sem na seriálu článků v ABCčku) :-)
Umění bez talentu nejde. Pílí a cvikem lze získat mistrovství v řemesle – opakovaně a kvalitně užívat osvědčené postupy, kopírovat dané šablony, bravurně aplikovat nebo dokonce kompilovat cizí nápady. Ale kreativita a invence se nedá vydřít, ta prostě musí být přítomna – a bez ní nemůže vzniknout nic zcela nového a pro ostatní přínosného.
Ovšem otázku, zda webový grafik má být především umělec, nebo řemeslník, bych už tak snadno rozhodnout nedokázal. Spíš se klaním k tomu poctivému a mistrně zvládnutému řemeslu (on jakkoli výrazný umělecký vklad může být konkurenční výhodou, podle mých zkušeností je výrazný umělec v chodu firmy spíš na škodu ;) Asi bych dal přednost poctivému řemeslníkovi v domě a nepřízemnímu umělci kdesi venku, dostupnému příležitostně na smlouvu…
Na grafiku jsem od narození pako. A to se snažím. Ve škole o výtvarce trpím. V Photoshopu zvládnu vytvořit akorát tak jednoduché logo. Dřu jako pes, abych se v grafice zlepšil, ale zatím nic. Dřu málo?
Souhlasím s Pixym. Umělcem se musíš narodit. Nejde se to naučit.
[15] nu je dřít jak pes a dřít jak pes. Možná dřeš na špatném místě, nebo očekáváš proměnu přes noc.. to fakt netuším.. každopádně ANO, umělcem se musíš narodit. Je ale webdesigner umělec? (o tom zase zítra)
[16] Je rozdíl mezi web-designerem a web-grafikem. Web-designer je specialista na použitelnost a návrh uživatelského rozhraní. Ví co, kam a jak poskládat, ví jak se uživatelé chovají, má talent vidět věci jako laik a ví co je pro uživatele dobré. Web-designer navrhne, jak co bude umístěno a web-grafik to oblékne do slušivého kabátku. A web-grafik rozhodně musí být umělec. Často obě tyto činnosti dělá jeden člověk, ale málokdo je výborným grafikem a designerem zároveň, protože obě činnosti jsou ve své podstatě velmi různorodé a v mnoha oblastech jdou proti sobě. Designer spoutává grafikovu kreativitu, grafik potlačuje použitelnost a výsledkem je vždy kompromis.
[17] také zajímavé dělení..
Myslim si ze talent je umeni dostat z minima maximum, to mame vsici v sobe,
jen chtit a nepos… se.
Tvrda prace, cviceni a desitky neaplikovanych navrhu jsou nedilnou soucasti
nejen webdesignerskeho remesla, kdy clovek ziskava cit pro to, jak si tuto praci
usetrit.
Já kategoricky nesouhlasím. Komu není z hůry dáno… Však to znáš. Samozřejmě, matematicky řečeno, talent je pouze nutná podmínka úspěchu, nikoli postačující ;-)
[14] Musím uznat, že to je docela výhodný přístup, bohužel však pouze pro jednu stranu. Proto genialita často prohrává v boji s průměrností, Vincent van Gogh by mohl vyprávět ;-)
Tak jsem tu chtěl napsat svůj názor na umění vs. řemeslo, ale koukám, že mi stačí podepsat příspěvek [14].
[14] Pixy, myslím, že jsi to vyjádřil naprosto přesně a srozumitelně, není co dodat. Talent nebo těžká dřina? =)
Jsou tři druhy lidí.
Jedni jsou naprosto k ničemu, nemají talent a už vůbec ne potenciál se to naučit dělat strojově.
Pak ti, co mají talent a ti bývají zpravidla nejlepšími v oboru, jakémkoliv. Není jich mnoho, jsou to kreativci co mají tunu nápadů a cit pro tvorbu.
A třetí jsou ti co talent nemají, ale mají velký potenciál naučit se dělat určité věci strojově na základě citu. Jejich práce bývají zpravidla pěkné, nicméně po čase dochází k jakési deformaci díky používání neustále stejných způsobů. Pak je třeba změnit určité věci.
Většina grafiků je, si myslím, ze třetí kategorie … a obávám se že někteří i z první :-)
Ono tohle neplatí jen na webdesign, ale na mnoho věcí…
Sám vidím, že „zažranost“ do něčeho Vás může dostat daleko, jde
o to jak dlouho vydrží…
Na ruštinu jsem byl prý blbej, nikdz se jazyky nenaučíš… S němčinou to šlo podobně, byl tam malý pokrok, ale minimální… Pak jsem v 17 poznal na Bouřňáku jednu němku, Sandy a začali jsme si psát… To co jsem se naučil za onen necelý rok poblouznění je více, než za předchozích 8 let ve škole…
Pak jsem začal chodit na angličtinu, měl jí každý den, hrál Gabriel Knighta 2 a ještě začal dělat v incomingu… A hle angličtina, no problem…
Pak mě chytla španělština, poznal jsem na dovolené Ritu, poté jí začal mít ve škole, seznámil se s Gabrielou… Za rok už jsem už na hodiny ve škole chodit nemusel…
Teď jedu holandštinu a arabštinu ;-) zjišťuju, že každý jazyk Vás obohacuje, něco Vám dává, ovlivňuje Vás i kultura s ním spojená to vše je potom nějak vidět i ve vaší práci…
Ale není to jen o jazycích… Programovat jsem začal v Basicu, poté
přišel Pascal, poté pokusy v C. Vše bylo zbouráno příchodem Windows a
visuálních nástrojů ;-)
Pak se objevil web, první hrátky s HTML, objevení CSS stylů, načež se
objevili ASP následovány PHP. Delší pauza spojená s vlastním přerodem
z procedurálního pohledu do objektového s občasnými úkroky do Javy,
zkoumání shellu, poznávání Perlu, Pythonu, poté dotnet se C#…
Databázová logika v MySql, Postgresu, MsSQL, Oracle…
Neříkám, že vše umím absolutně perfektně, ale velmi to rozšířilo
moje profesní vnímání…
Občas něco nejde, ale nepřestávejte, dejte si dva měsíce pauzu a zkuste se
k tomu poté vrátit… Hrajte si… Uvidíte že to půjde…
S Linuxem a poté FreeBSD jsem bojoval několik let, stále se ne a ne dostat
tam kam jsem chtěl, ale v současné době, když si stále ještě myslím,
že rezervy mám velké na mě mnoho lidí kouká s roztaženými bulvami a
ptá se, jak to můžeš chápat… Nevím, bojoval jsem s tím tak dlouho až
se mi to dostalo do krve…
Řada lidí namítne, že na to nemá čas, jde do práce odkroutí si svých 8,5 hodiny a mizí za zábavou… Jenže svět se mění a stále zrychluje… Dneska už nikdo neskončí zaměstnáním, kterým se vyučil, vystudoval… Lidé u nás jsou v tomto stále trochu krátkozrací… Ano, zaměstnavatel Vám čas na studium nedá, ale co kdzž on za 5 let nebude, vaše znalosti už budou spadat do éry technického muzea a vy zjistíte, že ze dne na den se nic nenaučíte… Vývoj nechce jen z povzdálí sledovat, ale i se ho semtam snažit předehnat ;-)
Možná trošku OfT, ale dle mě talent je jen 10%, kdzž se člověk zakousne a podřídí dané věci maximum ve středně dobém horizontu onu výhodu dokáže smazat… Kolik lidí s absolutním hudebním sluchem neumí nic než ymáčknout Play a kolik lidí s polovičním sluchem umí aspoň cikánský G ;-) Kdo je lepší?
Uplne suhlasim. Clovek sa vytrvalim studovanim a znamou metodou pokus-omyl moze dopracovat az k tomu, ze sa mu konicek stane povolanim. :o) Na webdesigne je velmi velke moznostvo detailov ktore si clovek zo zaciatku vobec neuvedomuje, az pozornym studium a sledovanim zisti, ze cela pointa tkvie prave vo velmi malych a dosledne premyslenych detailoch. Prave tie potom postavia jeden design nad tie ostatne.