16. 9. 2007 v sekci webdesign:

Je grafik nejdůležitější?

Aneb, koho byste vybrali do svého teamu, kdybyste měli možnost volit?

Tudíž, pokud musíte z jakýchkoliv důvodů volit do svého družstva z nabídky kvalitní programátor/copywrighter/kodér/grafik, vždy volte jako prvního grafika. Budou se na vás koukat svrchu, ale vy budete vysmátí.
— Michal Málenek, Co je na stránkách nejdůležitější?

Michal by volil do svého týmu dobrého grafika – chápu jeho postoj a v jeho situaci bych volil stejně. Na druhou stranu – ani jeden z výše uvedených není nejdůležitější složkou webového týmu. Tou je z mého pohledu kvalitní project manager.

Proč? Bez dobrého designera se tým uživí – tento trend je vidět u dobrých 9/10 společností, které se zabývají webem! Ale bez dobrého project managera nikdy nesežene jinak skvělý team zakázky, které by ho uživily (a je skutečně velký rozdíl mezi korporátními/státními zakázkami a prací pro drobné podnikatele).

Navíc – jak už jsem psal kdysi dávno – zákazník JE lama (a má na to plné právo – neberte to jako urážku, ale jako konstatování stavu) a pokud zároveň nemá žádné grafické cítění, tak mu můžete prodat cokoliv (což také spousta firmiček provádí).

Ideální je samozřejmě mít skvělého manažera, grafika, ilustrátora, programátory či copywritera, ale kdybych měl volit já, tak beru jako prvního manažera (a s tím, že jsem v tuto chvíli designer, to nemá co dělat).

UPDATE: Transformujte si prosím pojem „project manager“ na „ten, jež shání zakázky, řídí tým a analyzuje projekty“.. ať už je to jedna osoba, nebo tři.. :-)

Komentáře

1. Cubicula
16. 09. 07, 10.33

Myslim, ze si pletes obchodnika a project managera. Project manager zakazky neshani. Ma vetsinou unitr firmy na starosti chod a uspesne dokonceni projektu a ma „pod sebou“ tym, ktery tu danou zakazku primo vyrabi.

Takze to je jeden z poslednich, ktereho bych prijimal do teamu, nebot on sam penize nevydelava a musi se platit – stejne jako sekretarka, nebo nekdo kdo firme „pomaha“

16. 09. 07, 10.53

Já si hlavně nemyslím, že pojmem dobrý grafik se musí hned myslet nějakej superman jako je Jirka Tvrdek :-D no ne, spíš jako že není problém při tvorbě designu, já si třeba myslím, že grafik by měl být první volbou. Pokud, já jako vedoucí volím do týmu (já osobně nic nedělám) tak volím jistě grafika. Je to rozhodně levnější než grafiku outsourcovat a kód vám dnes udělá kvalitní kde kdo a dokonce jsem na to viděl i spšl weby jen na kód. Programátor … to se dá taky brát odjinud.

A projektový manažer … no, teda spíš obchodníka bych vzal pořádnýho, to vím, mám s tím zkušenost a proto když už ne grafika, tak obchodníka.

16. 09. 07, 10.53

Já se ještě omlouvám, za tu příšernost co jsem napsal, jak si to zpětně čtu :-)

16. 09. 07, 10.58

Na otázku z nadpisu bych odpověděl „jak kdy“.

Může přijít klient, kterému jde především o funkčnost, geniálního grafiky oželí. Předmětem projektu také může být jeden existující a dále jen minimálně upravovaný systém, který si sám získá věhlas, a noví klienti se ozývají bez obchodníka a bez nutnosti řešit další funkčnost. Pravda také je, že hodně klientům jde hlavně o tu grafiku, aby to měli „pěkný jako tenhle web“.

Na ideální kombinaci všech osob samozřejmě nelze nic říct :)

16. 09. 07, 11.10

jojo, taky bych brala prvne do tymu Iziho (-;

16. 09. 07, 11.30

Muhehe.. ano, ja taky, ale myslim to spise obecneji – aneb kdyz neni prace, tak je dobry tym naprd.

16. 09. 07, 12.03

Teď s tebou, narozdíl od předchozího článku, plně souhlasím. Je zajímavé, jak se právě u nás project manager a týmová práce „zanedbává“. Poznal jsem to při příchodu na školu zde v UK, polovina prací je v týmu (kdežto v čechách jsem to nikdy nezažil), každý plní jinou úlohu, zajímavá to zkušenost. :)

16. 09. 07, 12.28

No, ale jak se pozná dobrý project manager? Že shání dobré zakázky? Nebo, že sežene hodně zakázek? Že jsou s ním zákazníci spokojeni? S jeho vystupováním, projevem?

Myslím, že nejlepší project manager zvládá toto všechno najednou. Sehnat takovéto lidi, je mnohdy to nejtěžší.

9. Radek Hulán
16. 09. 07, 15.48

Grafik je jednoznačně nejméně důležitý člověk na projektu téměř libovolného webu.

Z ceny mírně většího projektu (řekněme to mu 200.000 Kč) alokuje grafika zhruba 2.5% rozpočtu (5.000 Kč), tedy směšnou a plně odpovídající důležitosti část, a i kdyby se za ni neutratilo nic, a web měl primitivní bílé pozadí, černé písmo a červeně podržené odkazy (což zvládne každý kodér), bude to fungovat.

Záleží totiž pouze a jenom na na použitelnosti (snadnost navigace, objednání produktu, atd.), technickém zpracování (lepší SEO), snadnosti zadávání článků, textech a obsahu.

Základem webové prezentace je dokonalý koncept (tedy projekt manažer / marketing), poté programátoři (technické zajištění funkčnosti), a samozřejmě obsah (copywriteři).

Grafika, pokud člověka vyloženě neurazí a neodpudí, není absolutně podstatná.

Jiná věc ovšem je, že někteří klienti jsou paka a zajímá je často jen 2.5% projektu, tedy grafika. Nechápou naprosto, o co na webu jde… Z pohledu prodejnosti webové prezentace samotné a zaplacení zakázky (nikoliv jejího úspěchu v reálném nasazení), je tedy grafik důležitý.

Jinak je zcela postradatelný…

10. Jirka
16. 09. 07, 17.14

To RH: Pleteš se, Radku.

Osoba, která navrhuje web (designér) po konzultaci s člověkem, který má na starost projekt a s člověkem, který má na starost klienta (tj. project a account manažery), musí navrhnout web nejen takový, aby obstál po vizuální stránce, ale také v Tebou zmiňované použitelnosti. Protože použitelnost vychází z designu a design dělá designér (nebo grafik, pokud mu tak chcete říkat). Ne každé studio má osobu, která se stará pouze o použitelnost.

A upřímně, u projektu, který má klientovi vydělat peníze, je použitelnost velmi důležitá. A tedy i designér, který navrhuje interfejs.

Podle mých zkušeností (a podle toho, jak se u nás ve studiu alokujou zdroje), z ceny mírně většího projektu (řekněme tomu 200.000 Kč) alokuje grafika zhruba 31.5% rozpočtu (63.000 Kč).

11. Radek Hulán
16. 09. 07, 18.45

To Jirka – a to je zásadní omyl. Grafik nedělá použitelnost. Ten dělá, když to přeženu, „barvičky“. Použitelnost je mix porozumění webovým technologiím, businessu klienta, marketingu a řadě dalších oborů, a do toho nemá grafik co mluvit.

Grafik většinou dostane hotové zadání, použité prvky, schéma webu, flow dat, a jen to namaluje ve Photoshopu. Navrhne základní skladební prvky (barvičky nadpisů, atd.), a to se poté skládá pomocí CSS a redakčního systému.

Pokud grafikem myslím veškeré širší činnosti kolem (který grafik rozumí marketingu??!), poté to ovšem už není grafik v klasickém slova smyslu..

12. Rixo
16. 09. 07, 18.49

Grafik samozřejmě použitelnost řeší. Když načmáráněco blbě, bude se to špatně používat, nebude to doře vidět nebo naopak moc, potom se to promítne (kladně/záporně).. Použitelnost nemá nic společného s marketingem a obchodem.

16. 09. 07, 20.00

[12] má a nemá, jde o to jak chápeš použitelnost.. já bych Radův termín použitelnosti spíše nazval spíše informační architektura webu.. a tu skutečně „čistý grafik“ nevymýšlí..

Aneb web může respektovat business klienta a zároveň nebýt použitelný (tj. může vypadat velmi neintuitivně), ale naopak to z mého pohledu nejde.

14. Radek Hulán
16. 09. 07, 20.02

To Rixo – zase omyl. Použitelnost nejsou jen barvičky, nikdo není takový hlupák, aby kombinoval tmavě šedé pozadí a světle šedé písmo.

Použitelnost je hlavně o tom, že se na webu vyznám, v jeho navigaci, že vím jak nakoupit, že odeslání objednávky a vyplnění pochopí i 5leté dítě, vím co bude následovat po stisknutí tlačítka „Odeslat“, atd. A s tímto nemá grafik co dělat. Celý tento proces navrhuje hlavní projektant webu / projektový manažer. Grafik dostane instrukce, co přesně kde bude, a tak to „obarví“ a prdne k tomu nějakou fotku či skicu..

Tedy, nerad bych aby to znělo ke grafikům zle, ale vlastní grafika ve smyslu „barevného návrhu a použité fotky“ je ta nejméně důležitá část webu. Jak jsem psal, i kdyby web měl primitivní bílé pozadí, černé písmo a červeně podržené odkazy (což zvládne každý kodér), hlavní je, že bude fungovat.

Ale chápu, že lidem, co se živí „grafikou“ se tato moje teze nelíbí, a budou proti ní bojovat ;-)

15. Carlos
16. 09. 07, 20.14

Pánové, pletete si role Projektový/Produktový manažer.

16. 09. 07, 22.15

Podle mě, je grafik pro web velice důležitý. Když přijde člověk na stránky a uvidí tam jen text a pár barev, které oddělují text atd. tak určitě nebude nadšený a moc dlouho se nezdrží. Myslím, že lidem se musí stránky líbit. Musí být útulné, aby se tam cítil dobře. Grafik také řeší použitelnost, jak někteří zde píší. Ti co myslí, že ne, tak se pletou. Já, jako grafik na volné noze, určitě nedostávám všechno k tomu abych mohl udělat grafiku. Nevím jak to chodí při interní spolupráci ve firmě, ale mě rozhodně nikdo nepošle obrázky, rozvržení webu, barvy a další prkotiny. Jsou vyjímky, ale většinou dostanu jen co má web obsahovat (položky menu a nějaké prvky, jako je vyhledávání atd…) A když takhle navrhujete web, tak musíte sakra něco vědět o použitelnosti. Řekl bych, že z toho také vyplývá, že grafik musí něco vědět o XHTML a CSS, protože jen tak udělá dobrý design pro web. Znám to z vlastních zkušeností. Takže bych plně souhlasil s Jirkou, že grafik dostane zhruba 31.5% z ceny projektu.
BTW: ať si programátoři zkusí udělat grafiku. Nějakému malému procentu to určitě půjde, ale zbytek se s tím bude určitě prát.
Takže myslím, že grafik je velice důležitý pro web. projekty.

17. Maňas
16. 09. 07, 22.18

Já bych se webu s červeně podtrhanými odkazy, černým písmem a bílým pozadím možná i bál. Nikdo si totiž nedal tu práci reprezentovat vzhledem.

Šaty dělaj' člověka, jak se říká :)

18. lewro
16. 09. 07, 23.52

Osobne si nemyslim, ze designer ma na starosti len farbicky a fotecky. :o) Designer podla mojho nazoru by sa mal podielat uz pri navrhu webovej struktury – rozlozenie do Grid a nasledne layout, colour-management, typografia, icongrafia, fotografia, ilustracie a pod.. Samozrejme netvrdim, ze dobry design je zakladom uspechu pretoze stale plati ze content je king :o)

19. Jirka
17. 09. 07, 00.07

To RH: Pokud jako „grafika“ chápeme člověka, který jen web obarví, plácne do něj fotku a podobně, pak není co řešit. Tohle taky zvládne pětileté dítě.

Pokud ten člověk (ano, po konziltaci s projektovým manažerem, který mu předloží zadání a mapu webu, tj. infromační architekturu včetně popisu funkčnosti) rozvrhne celý layout stránky (interfejs = funkčnost = design), je jeho role najednou podstatně důležitější. Je na něm, aby web navrhl použitelně, aby zvážil pro a proti rozmístění prvků stránky, a zároveň aby trochu zapojil mozek a tořil kreativně a chytře.

To je ostatně jeden z nejdůležitějších úkolů designéra, tedy pokud se nebavíme o práci pro klienta, jehož grafické manuály specifikují absolutně vše.

Takže je otázka – bavíme se o graficích, kteří maximálně obarvují tlačítka, nebo o designérech, kteří tvoří design, který je kreativní a zároveň podřízený funkci?

20. Jirka
17. 09. 07, 00.09

Ještě si neodpustím – designér by samozřejmě měl mít jakési ponětí o marketingu. Jeho práce je přece především o komunikaci s klientem. Barvičky můžou být jen jeden z mnoha prostředků.

17. 09. 07, 07.33

RH má částečně pravdu (i když si plete trochu terminologii), ale nějak pozapomněl na fakt, že neexistují pouze weby informačního charakteru, ale máme také různé zábavné aplikace postavené na Flashi. A zde je podíl designéra zcela zásadní. Samozřejmě je dobré pokud trochu ovládá i programátorské řemešlo.

Dovolili byste si snad o Václavu Vančurovi (http://vaclav.vancura.org/) říci, že je nejméně důležitou součástí týmu? Já tedy ne.

22. Tonda Anakonda
17. 09. 07, 10.01

Mno, RH to popisuje celkem logicky a správně, ale bohužel mluví o příkladu, kdy se jedná o ideální projekt v souvisloti s tím, kdy sám klient ví co chce, nebo se nechá aspoň argumenty a zkušeností přesvědčit.

Skutečnost aspoň v mém případě je taková, že mi lozí do krámu spousta firem, které mnohdy nemají pohromadě ani obsahové podklady natož představu o grafické vizualizaci a výsledek je mnohdy takový, že jsem rád, když je zakázka hotová … což není ideální stav.

Mluvím tedy o tom, že primární je najít s klientem společnou cestu a pak opravdu grafika hraje roli spíše menší, v dnešní době mi navíc přijde, že střízlivější grafik má větší úspěch než omalovánka typu I.Bednářové (bez urážky).

Takže já to vidím ve finále tak, že priority si bohužel mnohdy řídí klient a pokud dané „studio“ podlehne, grafika nabírá na důležitosti oproti podstatnějším věcem.

23. Malis
17. 09. 07, 13.05

Každý píšeme trošku o něčem jiném. Naprosto s tebou souhlasím, že pro firmu (ať už je to firma jednočlenná nebo mezinárodní korporace) je největší vejvar člověk, který dokáže prodat písek na Sahaře. Vše ostatní není až takový problém.

Já jsem ve svém příspěvku popisoval to, na co se dle mého názoru a zkušeností musíš zaměřit nejvíc, aby průměrnému návštěvníkovi tvých stránek, ať už komerčních či nikoliv, spadla brada a prohlásil „To je ale super web“. A to je bohužel grafika a cokoliv navíc je jenom příjemný bonus.

Klíčové slovo je „průměrný“.

24. Radek Hulán
17. 09. 07, 18.12

Tak, já mluvím o něčem jako je rozsáhlý projekt http://www.infosport.cz/ – grafika plus mínus žádná, ale rozsáhlý projekt, dokumentace a 50MB PHP kódu.

Je jasné, že pro webík prezentující drahé klenoty bude právě grafika ta zásadní, ale většina webů taková není. Chce poskytovat informace, prodávat, a tomu grafika spíše zavazí, lidé si už naučili vážit si textu.

25. finc
17. 09. 07, 19.22

Dost zalezi na projektu.
Grafik muze byt klidne externista. Vytvori navrh, popripade rozreze web a tim pro nej prace konci.
Na programatorovi pote zustava: vytvoreni domenoveho modelu (struktura databaze), klientska cast, administratorska cast, oprava chyb, deploy projektu, zase oprava drobnych chyb popripade doplneni dalsich pozadavku a dokumentace.
Kdyz se neco s webem stane nebo se pridavaji nove vlastnosti, na kom pote lezi prace? Na grafikovi? To si myslim, ze minimalne. I programator dokaze nastylovat nejakou tu tabulku, pokud ma pripraveny koncept.

U mensich webovych aplikaci, je vetsinou programator ten, ktery zastava veskerou funkcnost kolem webu.
Nejake promo, atd. pak zavisi na marketingu, coz uz je uplne jina kategorie.

to RH: 50MB PHP kodu? To se mi moc nezda.

17. 09. 07, 19.32

[25] – máš šikovné programátory :-) – osobně tvořím jako grafik/kodér VŠECHNY šablony každého našeho projektu.. a z mých zkušeností dopadají veškeré pokusy předat tento úkol programátorům tristně jak po stránce vizuální, tak po stránce kódu (neberte si to osobně, pánové ;-) )

[24] – u portálů je grafické rozvržení a práce designera z mého pohledu zásadní, ale samozřejmě jde o typografii a celkovou informační architekturu, nikoliv o koláž v hlavičce.. globálně pak vzhled tvoří práce designera a analytika..

Infosport mi přijde jako špatný příklad, neb je designově vysloveně odfláknutý – názornější budiž třeba Seznam.cz

27. Korel
18. 09. 07, 16.43

[26] (smutníček)

18. 09. 07, 23.54

nic proti, ale Radek Hulan vubec nema poneti o tom co je ukolem webdesignera . .to co je nejhorsi je ale to, ze grafik opradu dostane za grafiku tech pouhych 2.5% i kdyz dela velice podstatnou cast webu.

19. 09. 07, 18.44

To Maňas: pokud je na bípém webu s červenými odkazy právě ta informace, kterou hledáš, tipl bych si že neodejdeš. Pokud je tam zboží, které chceš koupit, za výhodnější cenu než jinde, dost možná ho tam koupíš. To „bání“ respektive „nelíbení“ se projeví v případech, kdy tam nic konkrétního nehledáš, a spíš jde o volný čas, kdy se řídíš citem a ne racionální potřebou.

30. Petr
20. 09. 07, 21.04

Po precteni vsech komentaru bych chtel rict, ze temer vsechny komentare jsou vice ci mene pravdive. Behem nekolika poslednich let co se zabyvam webama, jsem prosel snad vsemi profesemi, kterymi to jen slo v oblasti tvorby webu. Postupne jsem se dopracoval az k account(project) managerovi, ktereho v soucasnosti delam. A tak si myslim, ze jsem dostatecne obeznamen s duleziitosti jednotlivych rolí.
Takze na projetku jsou velmi dulezite veskere vyse zminene profese. Dulezitost kazde profese velmi zalezi na danem projektu. U maleho projektu je jasne, ze je stejne dulezity grafik, koder, programator, atd. Ale u vetsich projektu je napriklad dulezitost grafika zanedbatelná(a proto grafik dostane 2,5% jak psal RH) a mnohem dulezitejsi roli ma programator, ktery u projektu stravi mnohonasoben vice casu nez grafik nebo koder. Taky bych jeste rekl, ze u malych projektu neni account managerni zdaleka tak dulezity jako u velkych projektu, kde se jejich ceny pohybují v radu 5 a více nul.

31. mIREK
21. 09. 07, 00.22

K souboji Radka s Jirkou:

Rozlišil bych použitelnost na viditelnou i neviditelnou. Občas se řeší schémata barev, aby i lidé s očními vadami byli schopní rozeznat určité barvy… To by měla být práce „webového“ grafika, ale velmi často narážím, že o tom moc nevědí…
Dle složitosti a velikosti projektu se míra důležitosti grafiky mění… Zde máte pravdu asi oba dva. Zažil jsem pár image webů, módních salonů atp. kde se grafika dostala k 50%(i více) jak po časové tak po finanční stránce…
Ale pokud se bavíme o velkých internetových aplikacích, říkám „aplikacích“ :-) , o tom kam směřuje web z prezentační éry do éry funkčních aplikací, zde se grafika pohybuje maximálně do 10%. Čím složitější, a objemnější, tím méně…

Na to navazuje i potřebnost lidí v týmu. Znám firmy, které mají více account a project manažerů, co shánějí „rychlokvaškové“ projekty pro poloviční tým grafiků a koderů a programátorů… Ale znám i firmy, kde jsou 4 projekťáci, trojnásobek vývojářů a grafik jeden a jak bývá poslední dobou trendem, ždáný, ale na každý nový projekt, hledají nového grafika třeba pomocí soutěží atp…