Jak poznat dobré logíčko
Mezi základní přínosy fakulty informatiky MU patří variabilní rozvrh, dostatek času na práci a grafický ateliér doc. Švalbacha.
Díky tomuto ateliéru jsem dostal skvělou možnost si v rámci školní docházky vyzkoušet řešit různé typografické, grafické i písmácké úkoly (včetně rekonstrukce písma, tvorby piktotgramu, logotypu či grafického manuálu). Proč to vlastně říkám?
Catch spustil před několika dny novou galerii – Beauty logos, jejímž úkolem je shromažďovat hezká logíčka a logotypy. Jedná se o projekt mladý, leč relativně unikátní, a v budoucnu snad i přínosný. Jsem rád, že ho Catch spustil – vítám každou aktivitu, která může mít přínos pro (web)designery.
Ale (hezká část pohádky tady končí). Stejně jako každá designová disciplína má i tvorba značek (ať už obrazových či písmových) svá pravidla, a ve chvíli, kdy jsou pravidla porušena, vzniká bastl.
Nemám se značkami a logotypy zas takovou zkušenost (tj. vytvořil jsem jich jen pár), hlouběji jsem jejich tvorbu nikdy nestudoval, a proto se obracím na Kritéria kladená na značku a logotyp z přednášek doc. Švalbacha.
Kritéria kladená na značku a logotyp
- Originalita
- Jednoduchost (a s ní spojená zkonstruovatelnost)
- Zapamatovatelnost
- Jednoznačnost
- Dokonalost grafického projevu
- Vyrovnanost grafických prvků (a s ní spojená maximální zmenšitelnost a zvětšitelnost)
- Černobílé provedení
- Plastické provedení
- Aplikovatelnost v různých materiálech
Když si aplikujete jednotlivé body na značky v galerii Beauty Logos (dá se vynechat jeden, dva, ale ne pět), tak vám moc kvalitních logíček nezůstane. Co si budeme povídat – ono jich v dnešní době moc kvalitních ani nevzniká..
Komentáře
zapomněl jsi na jednu důležitou vlastnost loga – u málo známých
firem je potřeba, aby bylo nějak spojeno s oborem, aby si při pohledu na
logo každý uvědomil co může od takové firmy čekat.
To splňuje jen velmi málo log, a potom pro některá loga je vhodné
zaměření na cílovou skupinu (barevné hravé logo pro hračky, vážné,
seriózní logo pro firemní klientelu atp.
A případně když se jedná o produktové logo firmy, tak by mělo logo nějak korespondovat s firemním logem, resp. corporate identity
A jinak poslední tři tvoje zmíněné body jsou více důležité v offline světě než v online.
Nejhorsi je, ze zadavatele vetsinou ani o kvalitni praci nestoji…
ad 2. Myslím, že je dobré mít v logu něco co vás spojuje s oborem, ale rozhodně to není nutnost.
[2] – ale nezapoměl :-) – příslušnost k oboru by se dala zařadit pod jednoznačnost, zapamatovatelnost a originalitu.. ale jak uvádí [4] – není to nutnost – značka by měla extrahovat samotnou podstatu dané společnosti, ne jen její obor..
Ad offline – toto jsou obecná pravidla – nikoliv pravidla pro web.
[3] – asi máš špatné zadavatele.. všichni velcí hráči si zatraceně dobře uvědomují význam a důležitost značky..
Filosofe filosofe, proč ale aplikuješ pravidla o monochromatičnosti na plastické verze loga? Není lepší v galerii představit 3D značku a 2D alternativu mít v záloze? Nebo jinak nechápu tvojí tamní nekonečnou onanii na téma monochromatičnost, kterou si navíc ještě pleteš s černobílým provedením…
doc. Švalbach by především nikdy nepoužil tak hrozné slovo, jako logo ;)
Černobílé provedení třeba nemusí být sehnatelné, zbytek záleží na subjektivitě…
[7] Což o to, „logo“ ještě jde, ale „logíčko“ je hrůzný termín…
[7] – to máš tedy pravdu – já ho tady taky nepoužívám ;-)
[6] Monochromatičnost tj. dvoubarevnost je přesně to co chtěl Velký Fil říci. Protože se netýká jen černobílého loga ale i loga na papíře, razítku a jiných materiálech, které svou povahou vyžadují minimum barev: 2, 3 (hlavičkový papír) nebo odstínu barvy (razítko).
OT: První monochromatické displeje nebyly černobílé ale zeleno černé, tak asi takto.
Pokud si mohu ještě vůbec dovilit odhadovat význam slova 3D, tak bych tipoval, že se jedná o reálnou – prostorovou realizaci, třeba nápis na budově ne jen o obyčejné 3D renderování do 2D…
Jen bych dodal, že loga webů by měla vycházet z log firem nebo naopak, tj. že jedno naplňuje všechny sféry (internet, pošta, vizitky atp.).
Nejsem zrovna z oboru, ale snad mě někdo opraví.
Rozdíl mezi monochromatičností a jednobarevností tak, jak je chápán v prepressu:
Monochromatičnost znamená jednoškálu. Tj. škála jedné barvy, která může být vyjádřena v intenzitě 0 až 100.
Naproti tomu černo-bílé provedení nabízí pouze dva extrémy, 0 nebo 100, černá nebo bílá.
Mezi tou „elitou“ vypadá i logo Seznam.cz jako skvost.
U ostatních „logotypů“ už člověk neví jestli tam nejsou jen „ze známostí“.
Tak i filosof se chytil tématu starého páprdy :-) (ať žije páprda) Ne, chtěl jsem jenom říct, že to nemůžeš takhle brát přece – páprda také ve svých blábolech používá „šťavnatá“ slova pro své komentující a usoudil snad někdo z toho, že není „dostatečně nabušeným designerém“? Každý ať si mele podle svého…